Zasady:
1) Trzeba często myć ręce.
2) Ograniczyć wychodzenie z domu do minimum.

Punktacja:
– KAŻDA zdobyta sprawność * +5p(**- 6p, ***-8p)
– Reprezentowanie drużyny w zewnętrznym turnieju +4p
– Organizacja i przeprowadzenie turnieju + 6p
– Zajęcie wysokiego miejsca w turnieju (1 – 6p, 2 – 5p, 3 – 3p)
– Udział w turnieju drużyny +3p
– Zrealizowanie eksperymentu +3p/os. (+8p za relację z przebiegu)
– Eventy od +5p do +15p dla zastępu

KSIĄŻECZKA SPRAWNOŚCI!!!

Formularz do wypełnienia po wykonaniu zadań na sprawność

Eksperyment 2: Wędrująca woda

Potrzebne rzeczy:

  1. 4 szklanki
  2. Deska do krojenia
  3. Papier ręcznikowy (ew. toaletowy… wiem teraz to towar w cenie :))
  4. Woda z kranu

Wykonanie:

  1. Ustaw deskę tak, aby jej powierzchnia była pochylona pod kątem około 10 stopni
  2. Postaw szklanki na desce. Szczyt ostatniej deski powinien być troszkę ponad denkiem pierwszej (licząc od najwyższej). Jeżeli nie jest, możesz zmienić kąt
  3. Włóż do szklanek złożone na 3 wzdłuż dłuższej krawędzi kawałki ręcznika papierowego, tak żeby papier łączył denka dwóch sąsiednich szklanek
  4. Wlej wodę do najwyżej położonej szklanki
  5. Zapisz obserwacje wnioski
  6. Czemu „woda wędruje”? Aby odpowiedzieć na to pytanie polecam skorzystanie z internetu i innych źródeł literatury naukowej

Eksperyment 1: ciecz nieniutonowa

Potrzebne rzeczy:

  1. Szklanka skrobi – mąki ziemniaczanej
  2. szklanka wody – wszystko zależy od skrobi, należy tak dobrać proporcje, aby po wymieszaniu dało się lepić kulki z powstałej mieszaniny (kulki mają być trwałe tylko dopóki są ściskane)
  3. słomka
  4. Miska (trochę pojemniejsza niż sama mieszanina, może się troszkę wychlapać)
  5. Ew. dla hardkorów polecam barwnik

Wykonanie:

  1. Wymieszaj skrobię i wodę
  2. Spróbuj popuszczać bąbelki, przez słomkę, w powstałej mieszaninie
  3. Uderz w ciecz pięścią lub młotkiem (ale bez przesady z tą siłą)
  4. Spróbuj przeanalizować mechanikę płynu w kontekście zrozumienia działania ruchomych piasków. Polecam skorzystać w tym celu z literatury naukowej 🙂

Stare wyzwania:

6 Wyzwanie: Sobota, 21 marca, harcerz jest sprawny. Czy, podczas tego tygodnia, zdobyłeś sprawność? Nie? To do roboty.

5 Wyzwanie: Sobota, 21 marca, harcerz miłuje przyrodę. Sprawdź jak się mają rośliny na twojej działce. Może jakieś drzewo wymaga przycięcia, jakieś miejsce wypielenia? Jakaś roślina doniczkowa – podlania.

4 Wyzwanie: Czwartek, 19 marca, nauka to do potęgi klucz. Poświęć dzisiaj 45 minut na naukę. Może czas powtórzyć ten ostatni temat z matematyki, napisać wypracowanie z polskiego? A może dostałeś jakieś zadania od nauczyciela, które trzeba zrobić?

3 Wyzwanie: Środa, 18 marca, czas na rozgrzewkę. Znajdź grę planszową i rozegraj partię z rodziną/znajomymi. Może też to być partia prowadzona przez internet. Pochwal się kto wygrał i w co.

2 Wyzwanie: Wtorek, 17 marca, kolejny dzień kwarantanny. Pamiętaj, że osoby starsze, muszą na siebie szczególnie uważać. Wiesz, jak się mają twoi dziadkowie? Zadzwoń do nich i spytaj jak się mają. Może potrzebują, aby ktoś im zrobił zakupy(pamiętaj jednak o zasadach bezpieczeństwa)?

1 Wyzwanie: Poniedziałek, 16 marca, na zewnątrz świeci słońce. Czas się zacząć ruszać. Wykonaj dziś: 30 pompek, 30 brzuszków i 50 przysiadów.

Sprawności:
Harcerz biegnący na młodzika zdobywa * (i odpowiednio wywiadowce-**,st. wyw. – **/***, ćwika – ***).